Tanszékünk 3 alkalommal szervezett kutatótáborokat Jánoshalmán az akkor éppen képzési folyamatban lévő hallgatóink számára.
2013. júliusában., valamint 2014. augusztusában az MTA TK Gyerekesély kutatócsoportjával zt (http://gyerekesely.tk.mta.hu/) együttműködésben vettünk részt a jánoshalmi kistérség Gyermekesély Programirodájának az „Együtt egymásért a gyermekszegénység ellen” programjának megvalósításában. A 2013-as kutatótáborban 4 településen (Jánoshalma, Mélykút, Kéleshalom, Borota) kérdőíves kutatás keretében mértük fel a gyermekeket nevelő helyi családok szükségleteit, a kistérségben zajló gyerekesély program lehetséges továbbfejlesztési irányait. A 2014-es kutatótáborban már a program befejezése után a hatásvizsgálathoz szükséges adatfelvételt végeztük el. A kérdőíveket a Magyar Tudományos Akadémia Gyermekesély kutatócsoportja állította össze, hallgatóink az általuk meghatározott minta alapján önkéntes munka keretében kérdezőbiztosi teendőket láttak el. (V.ö. A kistérségben élő gyermekek, fiatalok és családjaik helyzetének, igényeinek és szükségleteinek felmérése 2013 Polonyi Gábor MTA TK Budapest 2013.)
A harmadik jánoshalmi kutatótáborra 2015 őszén került sor a „Hátrányos helyzetű csoportok integrációja és reintegrációja a felsőoktatás eszközrendszerével Jánoshalmán” c. tanszéki projekt (TÁMOP 4.2.1/d-14/1/KONV) oktatási modulja keretében. A kutatás célja ekkor az volt, hogy hallgatóinkkal közösen feltérképezzük a település hátrányos helyzetű csoportjainak életkörülményeit, jövedelmi helyzetét, képzettségi szintjét, jövőképét, különös tekintettel a fiatalok helyzetére és szükségleteire. Hallgatóink kutatási eredményeiket a JGYPK kari TDK rendezvényén, a Kutató Hallgatók Éjszakáján adták elő 2015-ben.
Túl azon, hogy a kutatótáborokban a hallgatók új típusú szakmai kihívásokkal nézhettek szembe, alkalmuk volt arra is, hogy egy általuk korábban nem ismert szociokulturális környezetben végezzenek társadalomtudományi megfigyeléseket, szerezzenek tapasztalatokat, létesítsenek új kapcsolatokat. Lehetőségük nyílt a képzések során elsajátított kutatásmódszertani ismereteik gyakorlatban való hasznosítására, az elméleti és gyakorlat közötti különbségek megtapasztalására, kutatói kompetenciáik fejlesztésére. A hallgatókat motiválta, hogy képzésük keretében társadalmi szempontból is hasznos munkát végeztek, és ezzel hozzájárulhattak valóban fontos problémák megoldási lehetőségeinek feltárásához.
Baks településen helyi integrációs program kezdődött, amikor a Szegedi Keresztény Roma Szakkollégium kutatási programot tervezett az ország más roma szakkollégiumainak hallgatóival. A két folyamat egy speciális lehetőséget teremtett, hogy olyan program induljon, mely egyszerre szolgál kutatási eredményekkel egy valós, „éles” települési fejlesztési program számára, s ugyanakkor gyakorlati kutatási tapasztalatokkal gazdagítsa a hallgatókat.
A kutatási program, szakmai irányítására, vezetésére az SZTE Alkalmazott Társadalomtudományi Tanszéket kérték fel, s a kutatótábor résztvevői kibővültek szegedi hallgatókkal, akik részben a tanszéken, részben más egyetemi szakokon tanultak. Ezzel a csapattal két kutatótábort szerveztünk, az első táborban előkutatást végeztünk kvalitatív módszerekkel, a másodikban kvantitatív, kérdőíves kutatással dolgoztuk fel a település integrációs kérdéseit, s a települési program lehetőségeit. A két kutatótábor végeztével visszajelzést adtunk a település vezetésének és a program szakértőinek, s tudományos workshop keretében dolgoztuk fel tapasztalatainkat.
Túl azon, hogy a két tábor ideje alatt nagyon jó hangulatban tapasztaltuk meg a közös terepmunka varázsát, a felgyűlt anyagból TDK dolgozatok, szakdolgozatba beépíthető tartalmak, előadói tapasztalatok születtek.