Tanszékünk 3 alkalommal szervezett kutatótáborokat Jánoshalmán az akkor éppen képzési folyamatban lévő hallgatóink számára.
2013. júliusában., valamint 2014. augusztusában az MTA TK Gyerekesély kutatócsoportjával zt (http://gyerekesely.tk.mta.hu/) együttműködésben vettünk részt a jánoshalmi kistérség Gyermekesély Programirodájának az „Együtt egymásért a gyermekszegénység ellen” programjának megvalósításában. A 2013-as kutatótáborban 4 településen (Jánoshalma, Mélykút, Kéleshalom, Borota) kérdőíves kutatás keretében mértük fel a gyermekeket nevelő helyi családok szükségleteit, a kistérségben zajló gyerekesély program lehetséges továbbfejlesztési irányait. A 2014-es kutatótáborban már a program befejezése után a hatásvizsgálathoz szükséges adatfelvételt végeztük el. A kérdőíveket a Magyar Tudományos Akadémia Gyermekesély kutatócsoportja állította össze, hallgatóink az általuk meghatározott minta alapján önkéntes munka keretében kérdezőbiztosi teendőket láttak el. (V.ö. A kistérségben élő gyermekek, fiatalok és családjaik helyzetének, igényeinek és szükségleteinek felmérése 2013 Polonyi Gábor MTA TK Budapest 2013.)
A harmadik jánoshalmi kutatótáborra 2015 őszén került sor a „Hátrányos helyzetű csoportok integrációja és reintegrációja a felsőoktatás eszközrendszerével Jánoshalmán” c. tanszéki projekt (TÁMOP 4.2.1/d-14/1/KONV) oktatási modulja keretében. A kutatás célja ekkor az volt, hogy hallgatóinkkal közösen feltérképezzük a település hátrányos helyzetű csoportjainak életkörülményeit, jövedelmi helyzetét, képzettségi szintjét, jövőképét, különös tekintettel a fiatalok helyzetére és szükségleteire. Hallgatóink kutatási eredményeiket a JGYPK kari TDK rendezvényén, a Kutató Hallgatók Éjszakáján adták elő 2015-ben.
Túl azon, hogy a kutatótáborokban a hallgatók új típusú szakmai kihívásokkal nézhettek szembe, alkalmuk volt arra is, hogy egy általuk korábban nem ismert szociokulturális környezetben végezzenek társadalomtudományi megfigyeléseket, szerezzenek tapasztalatokat, létesítsenek új kapcsolatokat. Lehetőségük nyílt a képzések során elsajátított kutatásmódszertani ismereteik gyakorlatban való hasznosítására, az elméleti és gyakorlat közötti különbségek megtapasztalására, kutatói kompetenciáik fejlesztésére. A hallgatókat motiválta, hogy képzésük keretében társadalmi szempontból is hasznos munkát végeztek, és ezzel hozzájárulhattak valóban fontos problémák megoldási lehetőségeinek feltárásához.
Baks településen helyi integrációs program kezdődött, amikor a Szegedi Keresztény Roma Szakkollégium kutatási programot tervezett az ország más roma szakkollégiumainak hallgatóival. A két folyamat egy speciális lehetőséget teremtett, hogy olyan program induljon, mely egyszerre szolgál kutatási eredményekkel egy valós, „éles” települési fejlesztési program számára, s ugyanakkor gyakorlati kutatási tapasztalatokkal gazdagítsa a hallgatókat.
A kutatási program, szakmai irányítására, vezetésére az SZTE Alkalmazott Társadalomtudományi Tanszéket kérték fel, s a kutatótábor résztvevői kibővültek szegedi hallgatókkal, akik részben a tanszéken, részben más egyetemi szakokon tanultak. Ezzel a csapattal két kutatótábort szerveztünk, az első táborban előkutatást végeztünk kvalitatív módszerekkel, a másodikban kvantitatív, kérdőíves kutatással dolgoztuk fel a település integrációs kérdéseit, s a települési program lehetőségeit. A két kutatótábor végeztével visszajelzést adtunk a település vezetésének és a program szakértőinek, s tudományos workshop keretében dolgoztuk fel tapasztalatainkat.
Túl azon, hogy a két tábor ideje alatt nagyon jó hangulatban tapasztaltuk meg a közös terepmunka varázsát, a felgyűlt anyagból TDK dolgozatok, szakdolgozatba beépíthető tartalmak, előadói tapasztalatok születtek.
2023. szeptember 26-28-án Hódmezővásárhelyen rendeztük meg kutatótáborunkat azzal a céllal, hogy résztvevő hallgatóink számára biztosítsuk a hátrányos helyzetű csoportokkal kapcsolatban a személyes tapasztalatból történő tanulást. Az SZTE Társadalmi Felelősségvállalás Kompetenciaközpont egyik kiemelt célja, hogy innovatív képzési eszközökkel támogassa az egyetemen folyó szakemberképzést abban, hogy a nálunk végzett hallgatók szakmai szerepeikben kompetens válaszokat tudjanak adni a hátrányos helyzetű csoportokkal való találkozáskor. Ennek egyik eszköze a kutatótáborunk learning by doing módszertana, amelyben az Alkalmazott Társadalomtudományok Tanszék oktatói már több éves szakmai tapasztalattal rendelkeznek. A kutatótáborban a "Tedd, hogy tudd!" elvei valósulnak meg, azaz a hallgatók a terepmunka során szerzett tapasztalataik birtokában, a saját élményű tanuláson keresztül jutnak új belátásokhoz a nehéz helyzetben élő emberek életvilágával, gondolkodásmódjával kapcsolatban.
Az első nap délelőtti programja során a kutatótábor résztvevői a helyi sajátosságokkal ismerkedhettek meg a Polgármesteri hivatal munkatársainak előadásában, akik saját munkájukról és a város nehéz helyzetben élő lakosainak jellemző nehézségeiről, valamint az integrációs erőfeszítések eredményeiről beszéltek. Előadást tartott: Dr. Laczkó Judit esélyegyenlőségi referens, Tóth István nemzetiségi referens, Tóth Bernadett a Kagylóhéj Családsegítő központ vezetője, valamint Ráczné Káté Mónika, a Petra esélyegyenlőségi modellprogram szakmai vezetője.
A hátrányos helyzet felmérését célzó kérdőíves kutatást a kutatótábor résztvevői önkéntes munka keretében végezték. Munkájukat mentortanárok segítették, a kérdezőbiztosi munka tapasztalatait feldolgozó műhelymunkák keretében hasznos kutatásmódszertani tanácsokkal látták el a résztvevőket. Hallgatóink a terepmunka során közvetlen kapcsolatba kerülve az érintettekkel saját tapasztalataik alapján új belátásokhoz juthattak a társadalom leginkább kiszolgáltatott csoportjaival kapcsolatban. A célcsoport életének mélyebb megértését segítette a Sociopoly társasjáték, amely a szegény családok egy hónapjának viszontagságait reprezentálta, s amelynek során a hallgatók még inkább elmélyülhettek a hátrányos helyzetű csoportok életvilágának részleteiben.
A résztvevők az SZTE-n folyó szakemberképzés legkülönbözőbb területeiről érkeztek: a pedagógusképzésből, a gyógypedagógus és szociálpedagógus képzésből, de voltak közöttük a politikatudományi stúdiumokat folytatók, a közösségi és civil mesterképzés nappalis és levelező hallgatói, valamint olyanok is, akik a roma integrációs tanulmányok speciális képzésre járnak, vagy a Szegedi Keresztény Roma Szakkollégium hallgatói. A kutatótábor zárásaként a résztvevőkkel készített fókuszcsoport interjúkból kiderült, hogy – bár szinte minden hallgató más-más szakon tanult – mindenki tudott magával vinni a jövőbeni szakmájával kapcsolatos fontos tapasztalatot és képes volt javaslatokat megfogalmazni az esélyteremtés hatékonyságának növelésére a saját szakterülete számára. A hallgatói visszajelzések arra engednek következtetni, hogy a táborban alkalmazott learning by doing módszertan nemcsak mélyebb és komplexebb tudást, de egyben erős elköteleződést is eredményez a hátrányos helyzet leküzdését szolgáló erőfeszítések terén.
A kutatótáborról készült videó megtekinthető az Alkalmazott Társadalomtudományok Tanszék Youtube csatornáján ide kattintva.