Tanszékünk küldetésének az oktatói szerepek magas szintű ellátása mellett hangsúlyos részét képezi az is, hogy egyéni és csoportos kutatási programokat valósítsunk meg, és ezen aktuális kutatási eredményeket megosszuk a széles szakmai közösséggel. Hiszünk abban, hogy az aktív kutatói feladatvállalás nemcsak a munkatársak szenvedélyes kíváncsiságát láttatja, hanem azon szándékunk esetében bizonyíték is, hogy amikor kutatási tényeken alapuló (research based / evidence based) oktatásról és -fejlesztésről beszélünk, annak keretében célunk az egyetemi oktatás hétköznapi praxisába bevonni a legfrissebb kutatási eredményeket.
A hallgatók tehetséggondozásában már az alapításkor feladatul tűztük ki a magunk számára, hogy az ifjú kollégákat sarkalljuk, mentoráljuk és támogassuk érdeklődési körükben kutatások folytatására, illetve a kutatócsoportjaink munkájába való bekapcsolódásra. Ez utóbbiak esetében fontosnak tartjuk a tanszéki tudományos diákköri munkát, a kutatótáborainkat, a prezentációs versenyt, az OTDK és más konferenciákon való részvétel támogatását, illetve hallgatóink publikációit nyomtatásban és online egyaránt közlő Tanulmányok a társadalomról című könyvsorozatunkat, melynek hetedik kötete áll jelenleg szerkesztés alatt.
A tanszékünkön folyó oktatói munka fejlesztése szempontjából fontosnak tartjuk továbbá az oktatás hallgatói véleményezését, illetve a hallgatói elégedettségvizsgálatot, melyeket egyetemünk és specifikusan tanszékünk is folytat, és amelyből kapott visszajelzéseket beépítjük a z oktatási folyamatokba.
Mindezekről részletesen olvashatnak a tanszéki honlapon ide kattintva
Az év kezdetén érdemes visszanézni az elmúlt évre abból a szemszögből, hogy milyen publikációk jelentek meg az Alkalmazott Társadalomtudományok Tanszék munkatársainak és hallgatóinak tollából.
Az alábbi lista az MTA által tudományos közleménynek elfogadott publikációkat regisztráló Magyar Tudományos Művek Tára című adatbázisból készült.
Jancsák, Csaba: Hungarian Secondary School Students’ Views on the Tasks of the Student Council (DÖK) and Their Participation in It. BELVEDERE MERIDIONALE 36 : 1 pp. 5-23
Jancsák Csaba: A középiskolások vélekedései az iskolai diákönkormányzat feladat- és szerepvállalásában való részvételről. In: Jancsák, Csaba (szerk.) Táguló perspektívák. Szeged: Belvedere Meridionale (2024) 184 p. pp. 51-67.
Jancsák Csaba: Képviselet, érdekképviselet, buliszervezés középfokon (?): A tanulók vélekedései a diákönkormányzat feladatairól. In: Pusztai, Gabriella; Engler, Ágnes; Hrabéczy, Anett; Bencze, Ádám (szerk.) Mesterség és intelligencia az oktatáskutatásban. Debrecen: Debreceni Egyetem Felsőoktatási Kutató és Fejlesztő Központ (CHERD) (2024) pp. 255-267.
Szapary, Adam ; Feher, Gergely ; Radvanyi, Ildiko ; Fejes, Eva ; Nagy, Gabor Daniel ; Jancsak, Csaba ; Horvath, Lilla ; Banko, Zoltan ; Berke, Gyula ; Kapus, Krisztian: Problematic usage of the internet among Hungarian elementary school children: a cross-sectional study. BMC PUBLIC HEALTH 24 : 1 Paper: 1073.
Feher, Gergely ; Kapus, Krisztian ; Tibold, Antal ; Banko, Zoltan ; Berke, Gyula ; Gacs, Boroka ; Varadi, Imre ; Nyulas, Rita ; Matuz, Andras: Mental issues, internet addiction and quality of life predict burnout among Hungarian teachers: a machine learning analysis. BMC PUBLIC HEALTH 24 : 1 Paper: 2322 , 15
Kiss, Gábor Ferenc: A hadviselés „rövid” vagy „hosszú” 20. százada.: Avagy a hadtörténet hasznáról. In: Balogh, Péter; Kiss, Gábor Ferenc Konfliktusok. : Múlt-jelen-jövő vonzásában
Belvedere Meridionale (2024) 66 p. pp. 32-34.
Kiss, Mária Rita ; Lőrinczi, János ; Mezei, Tímea: Egy magyar város integrációs célú szolgáltatásainak vizsgálata a hátrányos helyzetű lakóövezetekben élők szemszögéből.
KULTÚRA ÉS KÖZÖSSÉG : 4 pp. 43-57.
Nagy, Gábor Dániel: A Kínai Népköztársaság Gazdasági Fejlődésének Etikai Dimenziói – Kornai János szerepének vizsgálata. In: Jancsák, Csaba (szerk.) Táguló perspektívák. Szeged: Belvedere Meridionale (2024) 184 p. pp. 79-84.
Nóbik, Attila: Textbooks on History of Education in Hungary since 1990
In: Andrzejewska, Ewa; Matthes, Eva; Schütze, Sylvia; Van Wiele, Jan (szerk.) Bildungsmedien für Erwachsene. Educational Media for Adults
Bad Heilbrunn, Németország : Verlag Julius Klinkhardt (2024) pp. 141-151.
Nóbik, Attila: Az iskoláztatás nyelvtana. In: Sebestyén, Krisztina (szerk.) Perspektívák a köznevelésben és a felsőoktatásban. Debrecen: Debreceni Egyetem Felsőoktatási Kutató és Fejlesztő Központ (CHERD) (2024) 167 p. pp. 11-24.
Nóbik, Attila: Néptanítói diskurzusok az iskolai terekről a 20. század elején. In: Mohr, Szilárd; Berta-Szénási, Panna Katalin; Nemes-Wéber, Zsófia (szerk.) Iskolatörténeti mozaikok. Szekszárd : Pécsi Tudományegyetem Kultúratudományi, Pedagógusképző és Vidékfejlesztési Kar (2024) 158 p. pp. 85-98.
Dudok, Fanni: Gamification in sustainability education: Introducing new methodological elements in Teacher training programmes. In: Fodorné, Tóth Krisztina (szerk.) Felsőoktatási LLL: új kihívások és megoldások – A modellváltás és COVID pandémia hatásai. Pécs: MELLearN Egyesület (2024) 319 p. pp. 309-314.
Dudok, Fanni ; Pigniczki-Kovács, Eszter: Education for Sustainability through Gamification.
ACTA CULTURA ET PAEDAGOGICAE 2023 : 1 pp. 61-75.
Függ, Zsolt Péter: A fenntartható innováció és az intergenerációs igazságosság etikája. In: Szilágyi, Tamás (szerk.) Innováció és társadalmi felelősség. Pécs: Pécsi Tudományegyetem (2024) pp. 11-23.
Függ, Zsolt Péter: Digitális wellness: a technológia egyensúlyban tartása a modern munkahelyen. In: Tibold, Antal; Szilágyi, Tamás; Dudok, Fanni (szerk.) Munka és Innováció.
Pécs: Pécsi Tudományegyetem (2024) 197 p. pp. 138-147.
Függ, Zsolt Péter: Aktív állampolgárság a fenntartható fogyasztásért: a digitális platformok szerepe a fogyasztási minták megváltoztatásában. In: Fodorné, Tóth Krisztina (szerk.) Felsőoktatási LLL: új kihívások és megoldások – A modellváltás és COVID pandémia hatásai. Pécs: MELLearN Egyesület (2024) 319 p. pp. 128-135.
Függ, Zsolt Péter: Környezeti etika: Fenntartható gondolkodásmód kialakítása az oktatásban
In: Dudok, Fanni (szerk.) Környezeti nevelés a 21. században: Tapasztalatok és jó gyakorlatok. Pécs: Pécsi Tudományegyetem (2024) 179 p. pp. 8-17.
Illyés, Szabolcs: Határon túli, magyarlakta területeken élő romák nemzeti, etnikai identitása. In: Székely, Levente; Illyés, Szabolcs (szerk.) Aranypántok : Magyar romák és hátrányos helyzetűek a Kárpát-medencében. Budapest: MCC Press (2024) pp. 131-154.
Illyés, Szabolcs József: Genocídium-fogalom használata és a vallási alapú, tömeges gyűlöletcselekmények. In: Illyés, Szabolcs József (szerk.) Vallási üldözések, hatékony válaszok : Társadalom, vallás, politikum 1. Szeged: Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó (2024) pp. 10-16.
Mezei, Tímea ; Jancsák, Csaba: Dél-alföldi roma fiatalok jövőorientációi és értékpreferenciái. In: Nagy, Gábor Dániel; Mészáros, Ferenc (szerk.) Magyarországi roma fiatalok és a NEET/PNEET jelenség. Szeged: SZKRSZ (2024) 104 p. pp. 81-104.
Mezei, Tímea: A roma fiatalok jövőorientációját vizsgáló kutatások módszertana. In: Nagy, Gábor Dániel; Mészáros, Ferenc (szerk.) Magyarországi roma fiatalok és a NEET/PNEET jelenség. Szeged: SZKRSZ (2024) 104 p. pp. 5-25.
Szilágyi, Tamás: Etikai megfontolások az innováció biztonságpolitikára gyakorolt hatásaival kapcsolatban. SCIENTIA ET SECURITAS 5 : 2 pp. 191-198.
Szilágyi, Tamás: A felelős innováció szerepe a nem szándékolt következmények mérséklésében. In: Szilágyi, Tamás (szerk.) Innováció és társadalmi felelősség. Pécs: Pécsi Tudományegyetem (2024) pp. 1-10.
Szilágyi, Tamás: Az ember-gép együttműködés jövője: a mesterséges intelligencia és az innováció hatása a munkakörnyezetre. In: Tibold, Antal; Szilágyi, Tamás; Dudok, Fanni (szerk.) Munka és Innováció. Pécs: Pécsi Tudományegyetem (2024) 197 p. pp. 148-158
Szilágyi, Tamás: A mesterséges intelligencia alkalmazásának etikai vonatkozásai az oktatási innovációban. In: Fodorné, Tóth Krisztina (szerk.) Felsőoktatási LLL: új kihívások és megoldások – A modellváltás és COVID pandémia hatásai. Pécs: MELLearN Egyesület (2024) 319 p. pp. 209-214
Szilárdi, Réka: A vallási pluralizmus társadalomlélektani vonatkozásai. In: Máté-Tóth, András (szerk.) A konvivencia kihívásai : A vallási sokféleségről Kelet-Közép-Európában. Budapest: L'Harmattan Kiadó (2024) pp. 95-118.
Szilárdi, Réka: Reconstructionist religions in Hungary: In the shadow of threats. In: Ramet, Sabrina P.; Kürti, László (szerk.) Civic and Uncivic Values in Hungary : Value Transformation, Politics, and Religion. London: Routledge (2024) 256 p. pp. 165-183.
Szilárdi, Réka: The framework of large group identification: religion and nation. BELVEDERE MERIDIONALE 36 : 1 pp. 81-90.